Reclame bepaalt voor een groot gedeelte het koopgedrag van de consument. Dagelijks worden er producten aangeboden via TV en internet. Zelfs iemand die nauwelijks naar reclames kijkt, wordt erdoor beïnvloed.

Er zijn mensen die een opleiding in marketing volgen en daardoor inzicht hebben in hoe ze de consumenten kunnen beïnvloeden. Er worden marktonderzoeken gedaan om de behoeften van consumenten in kaart te krijgen.

Elk bedrijf houdt zich bezig met reclame maken op verschillende manieren.

De manier waarop is onder andere afhankelijk van de doelgroep waar het product voor bedoeld is. Een verkoper die zich vooral op jongeren richt, zal adverteren in populaire jongerenbladen, websites die veel door jongeren bezocht worden en een televisiereclame uit laten zenden na een favoriet programma van jongeren. Een speelgoed fabrikant zal ervoor zorgen dat kinderen de producten te zien krijgen en vervolgens bij hun ouders om dit speelgoed vragen.

Het veelvuldig zien en horen over een bepaald product maakt de consument ermee vertrouwd. Onbewust speelt dit mee op het moment dat er iets gekocht wordt. Als er gekozen kan worden tussen dezelfde producten van verschillende merken zal de koper geneigd zijn om het product te kopen van het merk dat vertrouwd aanvoelt.

Door terugkerende reclames worden bepaalde merken geassocieerd met een levensstijl. Het dragen van een bepaald merk kleding of het hebben van een bepaald merk auto draagt bij aan het imago van iemand. Dit imago komt voort uit de reclame afbeeldingen en filmpjes. Zo kan bijvoorbeeld een dagelijks uitgezonden reclame over een gezellig café waar alle mooie spontane mensen een breezer drinken tot gevolg hebben dat de breezer een rage wordt. Het drankje wordt verbonden met gezelligheid en dat staat op dat moment nog los van de smaak.

Mond-tot-mondreclame verkoopt ontzettend veel producten. Wanneer je van iemand, die je goed kent, hoort dat een product goed werkt of dat iets leuk is om te doen, schept dat vertrouwen.

Voor de werking van producten is dit een goed middel. De ander heeft immers al ervaren hoe het werkt en de meeste gebruiksvoorwerpen worden voor een duidelijk doel gebruikt. Voor zaken die te maken hebben met persoonlijke smaak zegt het niet zoveel. Zo kan de één het ene hotel geweldig vinden en een ander voelt zich er absoluut niet thuis. Het hangt er vanaf wat de unieke persoon graag wil op een vakantie. In een dergelijk situatie kan de mond-tot-mondreclame juist nadelig werken, omdat er verwachtingen ontstaan die niet uitkomen.