We leven in een paradoxale wereld. Aan de ene kant horen we dagelijks dat we milieubewust moeten handelen door bijvoorbeeld te consuminderen of tweedehands goederen aan te schaffen in plaats van nieuwe producten te kopen. Aan de andere kant moet de economie draaiende worden gehouden en worden we juist aangespoord tot het kopen van nieuwe (en vaak onnodige!) producten, omdat het de koopkracht van de consument is die de economische groei op een gunstige manier beïnvloedt. Dus enerzijds worden we aangemoedigd om te consuminderen in het kader van de milieuproblematiek, en anderzijds worden we gestimuleerd om te consumeren met het oog op economische vooruitgang. Erg tegenstrijdig, nietwaar?

Stop de massaproductie

We leven in een tijd waar kwantiteit de boventoon voert. De massaproductie draait om kwantiteit, de verkoopcijfers van de winkelketens behoeven kwantiteit en de consumenten lijken kwantiteit te verkiezen boven kwaliteit. Kwantiteit is mode. Het gevolg daarvan is de wegwerpmaatschappij waarin we leven, inclusief de grote hoeveelheden afval!

De massaproductie maakt de levering van enorme hoeveelheden goederen voor een spotprijs mogelijk. Winkelketens zijn alleen nog geïnteresseerd in het verkopen van zoveel mogelijk artikelen. Daar verdienen ze namelijk het meeste aan. En de honger van de consument naar (nieuwe) producten lijkt nimmer te kunnen worden gestild. Wanneer we het ene product hebben verkregen, verlangen we immers alweer naar een volgende aankoop. Wellicht kunnen de Spelletjes op internet een positieve bijdrage leveren aan het consuminderen. We zijn allen gelukszoekers, maar vergeten daarbij dat geluk niet te koop is. Tevredenheid vergroot juist het geluksgevoel. Maar het probleem is dat we nooit tevreden zijn met wat we hebben. Onze neiging tot kopen is dus altijd (latent) aanwezig. Daardoor krijgen de verwoestende massaproducenten indirect groen licht om vooral door te gaan met het massaal produceren van goederen van inferieure kwaliteit, en blijft de wegwerpmaatschappij voortbestaan. Het is uiteindelijk de tevreden consument die de weg wijst naar een gezondere leefomgeving.